DULCEAŢĂ DIN COJI DE PORTOCALE – OREZ COPT ÎN SMÂNTÂNĂ / DULCEGĂRII

DULCEAŢĂ DIN COJI DE PORTOCALE – OREZ COPT ÎN SMÂNTÂNĂ  /  DULCEGĂRII

Obişnuiesc să usuc cojile de la portocalele pe care le mâncăm, apoi le mărunţesc sau le transform în pulbere şi le folosesc la preparatele mele, pentru aromă. Un condiment Valoros, cu învestiţie minimă şi preparat în casă, mai exact, ştiu ce conţine...

De data asta îmi este poftă de dulceaţă! ... Nu te gândi la „Pofta” aia... Îmi este poftă (am poftă) să fac o dulceaţă din coji de portocale.

Dacă nu ai preparat niciodată o dulceaţă, e bine să ştii că proporţia fructe/zazăr este de 1:1. Mai exact, la un kilogram de fructe, ai nevoie de un kilogram de zahăr.


DULCEAŢĂ DIN COJI DE PORTOCALE:
Ingrediente:
  • 1 kg coji de portocale;
  • 1 l apă;
  • 1 kg zahăr tos;
  • 1 linguriţă de pulbere de roşcove;

Mod de preparare:
  • Tai cojile de portocale (pe cele moi), fideluţă şi le aşez în oala în care prepar dulceaţa;
  • Mărunţesc în blender (sau robotul de bucătărie), cojile uscate (pentru că sunt mai greu de tăiat cu cuţitul) şi le aşez în oală, peste cojile tăiate (vezi video);
  • Torn apa peste cojile din vas, un litru sau atât cât să acopere cojile. Asta doar pentru că am în vas cojile şi nu fructele;
La dulceţurile din fructe, nu este nevoie să adaugi apă. Fructele conţin o cantitate semnificativă de apă, aşa încât, pentru a prepara o dulceaţă, ai nevoie doar de fructe şi de zahăr, iar ca dulceaţa să nu se zaharisească în timp, poţi adăuga zeamă sau felii de lămâie.
  • Adaug zahărul şi pun oala la foc moderat. Amestec din momentul în care începe să fiarbă.
În majoritatea cazurilor, la începutul fierberii, dulceaţa se „învolburează” şi tinde să dea în foc. Nu te speria, va trece momentul ăsta. E suficient să amesteci energic compoziţia.

Eu am descoperit o metodă simplă, care te scapă de amestecatul ăsta viguros. Am aşezat o strecurătoare, modelul din sârmă, tip coşuleţ, pe mijlocul oalei, la suprafața fructelor în fierbere. Astfel s-a creat un spaţiu în care fructele nu au acces, iar bulele de aer din timpul fierberii pot ieşii cu uşurinţă la suprafaţă, fără ca fructele să le opună rezistenţă. În felul acesta m-am putut ocupa de etapa a doua a meniului meu.
  • Pe măsură ce lichidul scade, se evaporă, cojile de portocale devin mai ferme, cu un aspect sticlos. Este semnul că dulceaţa este gata;
Poţi face testul cu mărgica. A... nu e vorba de mărgele aici, ci doar de o metodă practică prin care poţi verifica dacă dulceaţa ta a ajuns la consistenţa corectă şi poate fi conservată peste iarnă sau peste ani, fără să se strice.

E foarte simplu! Iei cu lingura de lemn, (cea cu care ai amestecat în dulceaţă), un pic de siropul fierbinte şi laşi să curgă o picătură pe o farfurie rece. Dacă picătura rămâne pe farfurie ca o mărgică, fără să se aplatizeze, este semn că dulceaţa ta a fier destul şi o poţi transfera, aşa fierbinte în borcane, pentru iarnă, în cămară.
  • Transfer dulceaţa în borcanul care îi este destinat. De data asta dulceaţa nu va ajunge în cămară. Am alte planuri cu ea;
În timp ce dulceaţa clocotea pe plită, m-am ocupat de Orezul copt în smântână...


OREZ COPT ÎN SMÂNTÂNĂ:
Ingrediente:
  • 1 cană de orez;
  • 3 căni de apă;
  • 4 linguri generoase de smântână (grăsime 20%);
  • 4 linguri de zahăr;
  • 2 ouă;
  • 1/2 linguriţă de pulbere de roşcove;
  • un praf de sare;
Mod de preparare:
  • Spăl orezul, îl scurg şi îl împart în bolurile în care se vor coace la cuptor, boluri din Teracotă;
  • Amestec într-un alt bol, apa, smântăna, zahărul, sarea şi ouăle şi torn totul peste orezul din boluri;
  • Acopăr fiecare bol cu o folie de aluminiu, pe care o strâng bine în jurul marginii acestuia, ca pe un capac etanş;
  • După zece minute, scot bolurile din cuptor, amestec cu grijă conţinutul acestora, fixez la loc capacele din folie de aluminiu şi continui coacerea în cuptor, timp de încă douăzeci de minute, la 180oC, cu partea inferioară a cuptorului, activă;
  • Odată timpul de coacere terminat, scot bolurile din cuptor, îndepărtez capacele şi ornez Orezul copt în smântână, cu Dulceaţa mea din coji de portocale.

Ăsta era planul meu pentru Dulceaţa din coji de portocale!

Presar cacao, adaug ciocolată neagră şi tot ce îmi mai trece prin cap (şi prin borcanele cu condimente), pentru a face preparatul meu, arătos, colorat, şi gustos.

Poate în felul ăsta mă voi îndrăgosti de Orezul Dulce, pentru că de orezul cu lapte, din copilărie nici nu poate fi vorba...

YouTube Video:

DULCEAŢĂ DIN COJI DE PORTOCALE – OREZ COPT ÎN SMÂNTÂNĂ  /  DULCEGĂRII
Te invit să vizitezi noul nostru canal de YouTube, BLIDUL.   

Arya


Comentarii

Cele mai citite articole: